ForsideLaverdaGalleriLinksKalenderKøb & salgShopForumTeknikKontakt
you are here: Home > Dansk > Teknik > Tuning/opsætning af 3 cyl. Laverda

Stort er godt??

Tidligere har det altid været ”god latin” at åbne portene mest muligt og sætte så store ventiler som muligt i vores tre cylindrede Laverdaer…..meeen, er det nu også det rigtige, hvis man prøver at opnå så effektiv en motor som muligt.

Giuseppe Andrighetto i Maragnole er ved at samle en motor til sin Space Frame racer hvor nogle af delene  er mere end 30 år gamle!!

Allerede dengang var der tænkt i andre baner og jeg vil prøve at redegøre for nogle af hovedpunkterne i denne tuning.

Start punktet er et topstykke som ikke er portet større end en 3CL, altså 32-33 mm porte både ind og ud. Dernæst  tilpasser man en 40 mm indsugningsventil og en 32 mm udstødningsventil i topstykket.

Så monterer man 40 mm karaburatorer på specialstudser med et konisk førløb fra de 40 til de 32-33 mm i topstykket .

 finder man den mest interessante del frem – knasten, som er specialslebet og har en løftehøjde på hele 12 mm (bredde 18 højde 30) en C7 løfter ca. 9 mm (bredde 23 højde 32) – altså en trediedel mere end en C7!!.

For at det kan ”snurre rundt” skal stempeltoppene hules lidt ud for at undgå at ventilerne støder på, men det er burde så også være alt det som skal gøres. Giuseppe bruger så en lettet krumtap og nogle specialstempler i normal 1000 cc boring (vist nok med en stempelring mindre) og et lettet primærdrev/kobling.

Hvad pokker er det så for en knast?

Giuseppe samler motoren (180 graders) og prøvekører og optimerer den i en testbænk og hvis resultatet er godt, sætter han knasterne i produktion – jeg kan sikkert senere få de nøjagtige værdier (gradetal og løftehøjde) til ”nørderne”, foreløbigt må vi nøjes med et billede.

 

Hvad karaburatorerne angår (Dell´Orto naturligvis) , vil grundopsætningen være denne:

Hoveddyse 180

Tomgangsdyse 65

Gasnål K1

Hovedforstøver 265 AB

Gasspjæld 40 eller 50 og ingen accelerationspumpe

Jeg håber at kunne vende tilbage med en beretning fra en prøvekørsel af ”bæstet” (Space Frame racer med speciatunet motor) men det bliver først efter maj 2011 – desværre………..

Mange Laverdahilsner herfra

Tonnie og Flemming


phpwcms.de | web: PR3